Volgens Valve is de toekomst van gaming virtual en mixed reality

Volgens game developer Valve, je weet wel van Half Life (2) en Portal (2) ligt de toekomst van het gamen toch in virtual en mixed reality. Met een flinke video headset op je hoof, een beetje lijkend op een oude Viewmaster, beleef je games in een nieuwe dimensie.

Het lijkt wel wat op Google’s Project Glass, maar dan heel specifiek voor gaming. Waarom Valve dit doet?

Heel eenvoudig: omdat ze vinden dat er te weinig vernieuwing is!

Valve?

Valve is de maker van geweldige spellen zoals o.a. Half Life (2) en Portal (2). Daarnaast is Valve ook nog een van de meest onorthodoxe bedrijven. Wil je weten waarom?

Lees het handboek voor nieuwe medewerkers maar eens!

Het was mij ontgaan, het handboek voor nieuwe Valve medewerkers wat medio April online geplaatst werd. Mijn collega Patrick van Gamecowboys niet, hij noemde het in een artikel “het nieuwe Werken 4.0“. Wat aanspreekt is het ontbreken van die dingen die bij andere bedrijven er wel zijn: je MOET dit, je MAG niet dat.



Het lezen ervan geeft een beeld hoe je een bedrijf ook zou kunnen leiden. Lees maar eens wat er onder het kopje Risks staat:

Risks

What if I screw up?

Nobody has ever been fired at Valve for making a mistake. It wouldn’t make sense for us to operate that way. Providing the freedom to fail is an important trait of the company—we couldn’t expect so much of individuals if we also penalized people for errors. Even expensive mistakes, or ones which result in a very public failure, are genuinely looked atas opportunities to learn. We can always repair the mistake or make up for it.

Screwing up is a great way to find out that your assumptions were wrong or that your model of the world was a little bit off. As long as you update your model and move
forward with a better picture, you’re doing it right. Look for ways to test your beliefs. Never be afraid to run an experiment or to collect more data. It helps to make predictions and anticipate nasty outcomes. Ask yourself “what would I expect to see if I’m right?” Ask yourself “what would I expect to see if I’m wrong?” Then ask yourself “what do I see?” If something totally unexpected happens, try to figure out why.
There are still some bad ways to fail. Repeating the same mistake over and over is one. Not listening to customers or peers before or after a failure is another. Never ignore the evidence; particularly when it says you’re wrong.

Een onorthodox bedrijf doet onorthodoxe dingen!

Er is een grote mate van vrijheid bij Valve. De keuzes die het bedrijf maakt: zoals de online games distributie dienst Steam is voor het downloaden van Games wat iTunes is voor muziek. Daarbij komt dat Steam al 10 jaar oud is en ontstaan is lang voordat men snapte dat online distributie de toekomst is.

De move naar wearable computing en virtual / mixed / augmented reality is echter wel een grote gok. Wearable computing gaat al een hele tijd terug, naar Ed Thorp (Beat the Dealer)  en later Steve Mann.

De tijd is nu rijper voor dit soort zaken, ook gezien de Google activiteiten met project Glass maar het blijft toch voor een heel groot gedeelte ” science fiction” achtig.

Een mooie quote over de levensvatbaarheid van wearable computing zoals Valve’s game system en Google’s project Glass komt van  Peter Moore, COO van  Electronic Arts:

I doubt that wearable-computing projects championed by the likes of Mr. Newell (Valve’s “CEO”)  and Sergey Brin of Google will connect with the mainstream.

“It’s appealing to them because they live in that outer fringe of I.Q. and money,”.

Big Picture

Daarnaast is Valve ook begonnen deze week met een publieke test van Big Picture, een speciale interface voor de TV om spellen in de huiskamer te spelen op de TV.

Valve bevindt zich in een moeilijke positie omdat de wijzingen in Windows 8, met name de Windows App store, het moeilijker maakt voor Valve en Steam.

Een gesloten model zoals Apple heeft met de App Store voor iOS devices noemt Newell: “a catastrophe for everyone in the PC space”.

Lees meer over Valve, Steam en Wearable computing op de NYTimes onder de titel:

Game Maker Without a Rule Book

Tagged , , , , , , ,